25 July 2012

ANTARA CINTA DAN DUSTA (18)

Aku merenung pada timbunan buku yang aku perlukan untuk menyiapkan tugasanku.Sudah dua hari aku tidak menyentuhnya apalagi untuk menyiapkannya. Bukannya aku malas tetapi peristiwa yang berlaku dua hari lepas adalah punca segala-galanya.

Pengakuan Emir membuat aku resah.Ternyata Emir benar-benar maksudkan apa yang pernah dia bagitau aku dulu.Apa yang perlu aku lakukan?Takkanlah aku harus biarkan semuanya berakhir di sini.Mana mungkin semuanya berlalu begini.Kalau aku berterus terang dengannya, apa pulak reaksinya.Kalau aku berdiam diri pulak,bukankah aku tidak jujur kepada Emir.Ya Allah, fikiran aku betul-betul buntu.

Saat ini aku akui aku amat perlukan seseorang untuk aku luahkan segala yang berbuku di hati.Tapi aku tak tahu kepada siapa aku perlu ceritakan segalanya.Jeritan HP aku mematikan lamunanku.Aku lihat nama pemanggilnya.Encik Zulhadi.Aku serba salah untuk menyahut panggilannya.Ingin saja aku biarkan panggilan itu tidak berjawab tetapi aku tak sampai hati.Encik Zulhadi sudah banyak membantu aku.Tambahan pula aku amat menghormatinya.

Barangkali perubahan suaraku menyebabkan Encik Zulhadi menyerangku dengan pelbagai soalan.Aku cuba berdalih agar tidak menceritakan masalah aku kepadanya.Dia bukan pilihan yang tepat untuk aku ceritakan segalanya.Akhirnya dengan nada setengah mendesak, Encik Zulhadi menyuruh aku menunggunya di Pustaka Negeri Sarawak.Ada yang penting.Itu katanya.Aku terpaksa akur walaupun hatiku keberatan.

Aku ingatkan aku yang sampai awal,rupanya aku silap.Encik Zulhadi sudah sedia menunggu kedatanganku.Dengan hanya memakai T-shirt dan seluar jean,penampilan Encik Zulhadi begitu menyerlahkan karismanya.Sesungguhnya lelaki ini memang tergolong dalam kategori “good looking”.Aku tersipu malu tatkala Encik Zulhadi menegurku yang begitu asyik merenung seraut wajahnya.Entah penyakit apa yang menyerangku, dadaku berdegup kencang setiap kali Encik Zulhadi merenungku.

Aku tak pasti apa tujuan sebenar Encik Zulhadi mengajak aku ke Pustaka Negeri Sarawak .Nak kata untuk berbincang tentang tugasan aku yang belum siap itu, tak juga.Perbualan kami lebih banyak menjurus kepada soal peribadi.Barangkali dia hendak mengorek rahsia hati yang terpendam yang menyebabkan aku tidak bermaya.Itu persepsi aku.Sedihnya aku bukanlah orang yang mudah menceritakan rahsia peribadiku melainkan dengan orang tertentu saja.Untuk menghilangkan resah yang mula bertamu dan degupan kencang di dada, aku meminta izin untuk balik.Alasan aku,tidak sihat.Aku tahu Encik Zulhadi tahu itu hanyalah alasan aku saja.Biarlah,aku sudah tidak larat untuk berada di situ lebih lama.Aku takut dia dapat mengesan debaran di hatiku.

Setelah melabuhkan punggung di dalam kereta, aku beristifar beberapa kali.Berdosakah aku kepada Emir?Mengapa aku boleh berperasaan demikian dengan Encik Zulhadi?Ya Allah, berilah aku petunjuk dan jauhilah aku dari sebarang kesesatan.Hilangkanlah perasaan aneh yang mula berputik ini.Aku tak rela dan tak sanggup memikirkan kesudahannya.Emir Asyraf,maafkan aku.

No comments:

Post a Comment