18 July 2012

ANTARA CINTA DAN DUSTA (16)

Cuaca mendung sepanjang hari rupa-rupanya merupakan amaran awal kepadaku bahawa Allah akan mengujiku lagi.Wanita itu...bekas sahabat karibku...bekas isteri Zafrul...dan ibu kepada anak Zafrul.Aku ingatkan dia datang untuk meminta maaf daripada aku.Rupa-rupanya kedatangan dia sekadar untuk menambah luka di hatiku.Sebaris ayat yang dilemparkannya kepadaku menambah luka di hatiku.Aku perampas suami orang? Kerana aku mereka bercerai?Kerana aku rumahtangga mereka musnah?Hebatnya dugaan ini.

Aku menjerit sekuat-kuat hatiku.Airmataku tumpah lagi.Sebak di dada tak mampu aku tahan.Pedih dan perit.Sekali lagi Pantai Damai menjadi saksi kelukaan hatiku.Ketenangan Laut Cina Selatan tidak mampu menghilangkan duka di hatiku.Lembut bayu menyapa tidak mampu memujuk lara hatiku.

Semalaman aku tak tak mampu melelapkan mataku.Satu persatu cerita masa lalu bermain di fikiran.Makanya,aku nampak lesu sangat untuk menghadiri kuliah pertamaku hari ini. Nasib baik kawanku Assyifa banyak membantu aku sepanjang kuliah Bahasa Melayu Tinggi.Kepalaku semakin sakit.Mataku mula mengantuk.

Wow!Hanya itu yang mampu aku ungkapkan.Betul seperti jangkaanku,Encik Zulhadi sememangnya lelaki yang bergaya dan hebat.Patutlah beliau mempunyai ramai peminat.Aku amat mengagumi penampilannya.Tutur bicaranya amat menyakinkan.Hilang rasa mengantukku.Semasa sesi memperkenalkan diri, beliau sempat memberi komen akan namaku.“Panjang,menarik,unik...tapi pelik”.Aku hanya mampu tersenyum membalas komennya itu.Itu bukan kali pertama orang memberi komen tentang namaku.Aku tak tahu di planet mana papa dan mama mengutip namaku itu.

Sepanjang kuliah Encik Zulhadi, aku jawab sambilewa saja soalan-soalan yang dikemukakannya.Otak aku sememangnya agak lambat beroperasi apabila aku kurang tidur. Mungkin sikap aku yang menampakkan ketidaksungguhanku menyebabkan Encik Zulhadi asyik melirik kepadaku.Huhuhu..janganlah tenung aku lama-lama, nahas nanti.

Miazlan Blogspot.Hadiah DIA kepadaku.Pastinya aku gembira dan berterima kasih kepada DIA.Menurut DIA,ruang ini diwujudkan untukku kerana DIA tahu minat aku dalam dunia pengkaryaan. Tapi entah mengapa ada kegusaran menyapa.Aku ikhlas menerima hadiah itu tetapi aku juga ragu-ragu.Aku kurang senang apabila DIA terlalu baik kepadaku.Aku meragui kejujurannya.Aku risau DIA tahu dirinya adalah buah percaturan aku.Aku bertambah gelisah apabila mengingati kata-kata DIA.DIA berharap suatu hari nanti dia akan berjaya mematahkan keegoan aku.Aku tak sanggup membayangkan andainya tiba saat itu.Aku tak tidak boleh mengalah kepada DIA.Terpenting aku tak boleh cair dengan semua kebaikannya.

Kepalaku ligat memikirkan strategi seterusnya untuk aku memerangkap DIA.Akhirnya aku tersenyum sendiri.Aku sudah tahu apa yang perlu aku lakukan.DIA bukan calang-calang orang.Aku perlu bijak mengikut rentaknya.Biarlah apa tanggapan DIA terhadapku,aku tak kisah.Adalah lebih baik jika dia rasa ada cinta di hatiku untuknya.Dengan demikian akan memudahkan aku untuk menjayakan percaturan aku.Sedetik persoalan bermain di lubuk hati.Kejamkah aku kepada DIA?

No comments:

Post a Comment