10 July 2012

ANTARA CINTA DAN DUSTA (12)

Hidup ini adalah perjalanan yang selalu dihadapkan dengan perkara-perkara yang di luar jangka.Kita hanya mampu membuat percaturan tetapi Allah jua penentu segalanya.Setelah lima tahun bergelar pendidik di Bandaraya Minyak ini, hari ini aku telah mendapat surat tawaran penempatan ke Bandaraya Kuching. Gembirakah aku?Sedihkah aku?Aku tak pasti.Yang aku tahu aku agak keliru.Jika aku menerima tawaran penempatan ini, bermakna aku akan kembali ke kota kelahiranku.Ianya juga bermakna aku harus bersedia untuk berdepan dengan segala kemungkinan.

Berita pertukaranku sampai juga ke pengetahuan Emir Asyraf. Ternyata dia amat terkejut dan kurang senang dengan pertukaranku itu.Setelah meminta izin daripada mama,Emir mengajak aku keluar berjalan-jalan.Dalam keterpaksaan aku menerima pelawaannya.Dalam situasi sebegini aku tak mampu berfikir panjang.Aku juga tak sanggup untuk melukakan hatinya.Emir Asyraf terlalu baik buatku.Dalam pertemuan kami pada malam itu,kami lebih banyak membisu.Sebetulnya, aku akui aku agak kekok berdua dengan Emir Asyraf.

Semakin mendekat hari perpindahanku, aku semakin gelisah.Aku kian resah.Namun seperti kata DIA, walau apapun situasinya kita kena hadap juga rintangan yang merintang di hadapan kita.Akhirnya dengan mengumpul segala kekuatan, aku mengatur langkah meninggalkan Bandaraya Miri.Aku terkesima saat melihat Emir Asyraf menitiskan airmata saat kepergianku.Ternyata Emir Asyraf Dato Maulana sungguh-sungguh mencintai aku.Pada pertemuan terakhir dia telah memberikan hadiah yang tidak pernah aku jangka.Sebentuk cincin bermata unggu!

Agenda asalku tetap aku teruskan.Aku tak mahu terbuai dengan perasaanku terhadap Emir Asyraf sehingga lupa hutang yang belum langsai.DIA tidak boleh terlepas dari genggamanku sehingga agenda aku selesai.Maka, seperti selalu aku hubungi DIA melalui YM. Seperti selalu kami saling bertukar cerita dan sesekali diselitkan dengan gurauan.Dalam pada itu aku tak lupa menusuk DIA dengan penyerahanku agar DIA yakin aku semakin masuk ke lingkaran hidupnya.Aku percaya dan sangat percaya, DIA sememangnya merasakan aku memiliki rasa cinta terhadapnya.Justeru setiap kali DIA menyerang aku dengan keyakinan aku sudah jatuh cinta kepadanya,aku tersenyum bangga.

Hari pertama bergelar cikgu di Bandaraya Kuching, aku sudah dapat rasakan bahangnya. Aku telah diberikan beberapa jawatan utama dengan alasan aku mempunyai banyak pengalaman.Sebagai cikgu baru, aku hanya mampu berdiam diri dan menerima tugas yang diberikan dengan redha.Aku berpegang kepada prinsip buat yang terbaik dan termampu.

Sejak aku berpindah ke Bandaraya Kuching Emir semakin kerap menghubungiku.Alahai Emir,janganlah kau buat aku jatuh cinta kepadamu.Aku tak sanggup membuat hatimu terluka.Aku bukanlah gadis yang baik buatmu kerana dalam diriku penuh dengan perasaan dendam terhadap kaum Adam.Aku berusaha untuk menjarakkan hubunganku dengan Emir Asyraf.Pelbagai alasan aku berikan setiap kali, dia gagal menghubungiku.Saban waktu aku mendoakan agar dia bertemu dengan gadis yang baik dan mencintainya.

No comments:

Post a Comment