21 July 2012

ANTARA CINTA DAN DUSTA (17)

“Just give me a call kalau ada masalah.”Sempat Encik Zulhadi mengingatkan aku selepas kuliah.Sememangnya aku sedikit risau hendak menyiapkan tugasan yang baru aku dapat.Stamford Raffles.Itu tajuk tugasan aku.Aku dikehendaki mencari sumbangan Stamford Raffles dalam bidang Bahasa Melayu.Aku sudah intai kat pelbagai laman sesawang tetapi aku belum mendapat maklumat yang aku perlukan.Kalau tokoh seperti Munsyi Abdullah tidaklah aku pening kepala.

Demi tugasan yang harus aku selesaikan, malam itu aku menghubungi Encik Zulhadi.Kesungguhan Encik Zulhadi membantuku mencari maklumat Stamford Raffles amat aku hargai.Tanpa sedar malam itu aku dan Encik Zulhadi berbincang tentang tugasan aku sehingga lewat malam.Sesekali dalam perbincangan itu,Encik Zulhadi selitkan soalan-soalan peribadi untuk aku jawab.Aku menjawab setulus hatiku sehinggalah kepada persoalan tentang lelaki idaman aku.Aku menganggapnya satu gurauan apabila Encik Zulhadi memberitahu aku memiliki ciri-ciri wanita idamannya.Alahai Encik Zulhadi, janganlah menduga aku sebegitu.

Hari ini ialah majlis pertunangan aku dan Emir Asyraf. Majlis yang diadakan secara sederhana tetapi meriah.Biasalah rakan-rakan bisnes keluarga kami dan keluarga Dato Maulana,apabila berjumpa pasti kecoh.Semua yang hadir dalam majlis pertunangan kami gembira.Aku lihat mama dan nenek begitu teruja dengan penyatuan itu.Hanya aku yang menangis dalam keriuhan itu.Tapi aku pamerkan juga senyuman untuk menutup luka di hatiku.Hatiku semakin sebak saat nenek Emir menyarungkan cincin pertunangan ke jari manisku.Aku cuba menyeka airmata yang bergenang di tubir mata saat dia memelukku dan menghadiahi ciuman di pipiku.Mengikut persetujuan kedua-dua pihak aku dan Emir akan diijabkabulkan selepas setahun pertunangan kami.Seram aku memikirkannya.

Di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching, Emir bersungguh-sungguh meminta aku menjaga ikatan pertunangan kami.Aku sekadar mengangguk saja.Sesungguhnya aku takut untuk berjanji kepada sesuatu yang tidak pasti.Tapi aku akan cuba menjaga kehormatan dan status aku sebagai tunangannya.Walaupun ada sedikit ketidakrelaan dalam pertunangan ini,tetapi aku harus bertanggungjawab.Aku tidak membantah malah menerima saja pertunangan kami.Maka aku harus berani menanggung risikonya.

Setibanya aku di rumah, aku menghantar mesej kepada DIA untuk memaklumkan pertunangan aku .Ucapan tahniah daripada DIA sedikit pun tidak mengembirakan hatiku.Sebaliknya ada rasa sebak bertandang.Sempat juga DIA menasihatiku untuk meruntuhkan sedikit tembok keegoan aku,jika mahukan pertunangan aku berkekalan.Sejauh mana keikhlasan DIA mengucapi kata-kata itu tidak aku ketahui.Biarlah..tak penting pun buat aku.DIA bukan siapa-siapa buat aku.Hanya buah percaturan aku saja.

Cincin pertunanganku aku buka dan simpan balik ke dalam kotaknya.Malas aku nak memakainya.Kalau mama tanya nanti pandai-pandailah aku menjawabnya.Semua barang hantaran pertunangan aku masukkan ke dalam almari.Sebak hatiku melihat semua barang hantaran itu.Video dan gambar majlis pertunanganku juga belum aku lihat.Mungkin ada yang tidak percaya kalau aku kata aku tidak menyimpan gambar Emir.Bukannya Emir tidak mahu memberi kepadaku tetapi aku yang malas menyimpannya.

No comments:

Post a Comment