15 July 2012

ANTARA CINTA DAN DUSTA (15)

Duduk bersebelahan dengan Zafrul membuat aku resah.Aku bingkas bangun dengan alasan hendak membuat panggilkan telefon.Aku aturkan langkah keluar Bistro Cafe.Aku sedikit terhibur melihat telatah penambang Sungai Sarawak yang mengusik penumpang-penumpangnya. Terusik juga hati kecilku tatkala memikirkan kepayahan mereka mencari sesuap nasi selepas wujudnya jambatan penghubung Bandaraya Kuching dan kawasan Petra Jaya. Sejak wujudnya jambatan tersebut,pintu rezeki mereka semakin tertutup. Malah ramai yang telah beralih arah mencari rezeki.Yang tinggal hanyalah penambang-penambang yang sudah berusia sekitar lima puluhan.

“Maafkan aku...”Tanpa sedarku Zafrul berada di sebelahku bersama mawar kuning yang aku tinggalkan di atas meja tadi.Mudahnya Zafrul berkata maaf.Sudah berkali-kali dia melukakan hatiku dan berkali-kali jualah dia melontarkan kata maaf.Kalaulah kemaafan itu dapat mengembalikan masa laluku...Mawar kuning yang dihulurkannya kepadaku aku campakkan ke Sungai Sarawak. Lantas aku meninggalkannya yang masih terpaku dengan tindakan aku sebentar tadi.

Sesampainya dalam kereta barulah aku menelefon abang memberitahunya aku terpaksa balik.Alasan aku, aku tidak sihat.Aku larikan keretaku menyusuri tebingan Sungai Sarawak dengan perasaan yang berkecamuk.Aku agak berkecil hati dengan mama yang masih lagi berbaik dengan Zafrul Hisyam.Untuk seketika aku teringin sangat agar mama memahami perasaan aku setiap kali berdepan dengan Zafrul.

Belum sempat mencapai laptop , HP aku menjerit.Aku lihat nama yang tertera di skrin.Emir Asyraf Dato Maulana. Alaaa...mengapalah Emir menghubungi aku ketika ini.Silap-silap Emir akan mendapat tempias kemarahan aku nanti.Lalu aku berbohong sekali lagi.Aku memberitahu Emir aku hendak tidur kerana kurang sihat.Mujurlah Emir percaya dengan kebohongan aku.

Aku baca emel daripada kawan-kawanku.Aku jelajahi blog orang.Selepas itu aku masuk ke rumah DIA. Aku singgah sebentar di situ untuk membaca entri yang terpapar.Aku sedikit terhibur. Lantas aku mencari DIA kat YM.Setelah beberapa minit barulah DIA muncul.Aku segera memberi salam.Seperti selalu kepada DIA aku ceritakan segalanya.Kekadang aku rasa takut juga.Aku takut percaturan aku akan hancur.Aku takut hala tuju aku akan tersasar.Dan paling menakutkan aku takut aku akan terbelit dalam percaturanku untuk DIA.Aku akui sebenarnya DIA memang lelaki yang hebat.Walaupun aku belum pernah berjumpa dengannya tetapi aku boleh membaca perwatakannya setiap kali kami bersembang.Aku harap telahan aku tentang DIA tidak silap.

“Jom guna webcam”Permintaan DIA buat aku terkedu.Aku tidak bersedia untuk muncul di depannya.Lebih-lebih lagi dengan hanya berbaju tidur mana mungkin permintaannya aku tunaikan.Pelbagai alasan aku berikan. DIA sedikit gusar.Biarlah...aku tidak peduli.Akhirnya DIA mengalah dan kami sembang seperti selalu.Tapi DIA selitkan juga ketidakpuashatiannya terhadapku kerana webcam.

No comments:

Post a Comment