01 July 2012

ANTARA CINTA DAN DUSTA (10)

Alhamdulillah..akhirnya aku telah siap dengan permohonan melanjutkan pelajaran secara PJJ di UPM. Semuanya atas dorongan DIA. Selepas mendengar semua khutbahnya, terbuka juga pintu hatiku untuk melanjutkan pelajaranku.Pastinya aku sangat berterima kasih kepada DIA kerana telah membakar semangatku untuk belajar. Sungguh pun demikian aku tidak akan melupakan agenda asalku terhadap DIA.Aku masih tidak percayakan orang lelaki.Aku dah kenal sangat dengan sikap orang lelaki.Pandai menyusun strategi mengurat.Bijak mengatur bicara untuk mengayat.Lembut lidah menabur janji.Akhirnya tak sampai ke mana pun.Derita juga yang ditinggalkan.

Semua rasa yang berbuku di hatiku, DIA tidak boleh tahu.Semuanya akan terus menjadi rahsia.Aku perlu membiarkan diriku menari mengikut rentak DIA.Biar DIA lena dengan permainan ini.Biar DIA terbuai dengan penyerahanku.Dan terpenting sekali, aku mahu DIA merasakan dirinya menang dengan penyerahanku.Di saat DIA tersenyum dengan kemenangannya, itulah permulaan aku menghancurkan DIA.Dan aku mahu semuanya selesai secepat mungkin.Sudah terlalu lama aku berada di laman DIA.Aku mahu segera keluar dari situ.

Aku menunggu DIA muncul kat YM.Di situlah medan pertemuan kami berdua hampir setiap malam.Aku tersenyum puas tatkala melihatnya muncul.Seperti biasa, ada-ada saja bahan perbualan antara kami.Malam itu agak istimewa sikit kerana DIA telah memberikan beberapa kata puitis kepadaku.Sepanjang malam aku dan DIA bertukar kata-kata puitis lalu membentuk sebuah sajak yang amat menarik.

menyepi membawa diri
hanyut dibuai mimpi
di alam realiti
sunyi dalam ketawa
seorang dalam ramai
mencari damai
menusuri denai
dalam renyai
akhirnya terbuai
berpaksikan damai
akhir pasrah dengan ketentuan
aku tewas
aku cuma picisan manusia
yang tidak tentu arah
mencari damai.

Aku tersenyum puas pada malam itu.Aku yakin DIA sudah merasakan perasaan aku telah berjaya diusiknya.DIA dengan beraninya memberitahu bahawa aku sudah semakin hampir dalam lingkaran hidupnya.Dalam kepura-puraan aku bertanya pada lingkaran yang mana satu aku berada ketika itu.Berkali-kali juga DIA meminta aku merendahkan ego aku.Aku sekadar memberikan janji suatu masa benteng keegoan aku akan punah juga.Hehehe..janji penuh kehipokritan.

No comments:

Post a Comment