24 June 2012

ANTARA CINTA DAN DUSTA (9)

Apa aku nak beli?Aku buntu.Aku mati akal.Aku tak kenal dia.Aku tak pernah berjumpa dengannya.Alahaiii..takkanlah aku tak bawa apa-apa malam ini. Malu aku kalau Eizanna tanya, sedangkan awal-awal lagi dia dah bagitau tentang majlis malam ini.

Aku capai telefon bimbitku lalu aku hantar mesej kepada DIA. Aku harap DIA dapat memberi idea yang baik buat aku. Akhirnya DIA mencadangkan agar aku membeli sehelai sejadah.Aku setuju dengan idea DIA. Tanpa membuang masa aku segera ke pasaraya berdekatan. Tak sampai setengah jam, aku sudah temui apa yang aku cari.

Sejenak aku amati wajahku di cermin.Aku perbetulkan tudungku.Malam-malam macam ni aku malas mengecat muka aku.Payah nak cuci nanti.Aku sekadar sapu wajahku dengan bedak dan mencalit pewarna merah kat bibir.

Ketika aku mendekat banglo Dato Maulana,aku lihat sudah banyak kereta di situ.Suasananya juga nampak meriah.Aku menapak perlahan memasuki ruang tamu.Aku bukan tak biasa ke sini, cuma aku sedikit kekok apabila ramai tetamu yang sudah memenuhi ruang tamu itu.Aku yakin kebanyakan mereka ialah rakan perniagaan Dato Maulana.Mataku ligat mencari Eizanna.

Majlis pada malam itu merupakan kenduri doa selamat untuk anak Dato Maulana yang baru balik dari Kanada. Sekaligus majlis itu juga merupakan majlis hari jadinya.Emir Asyraf! Aku menyerahkan hadiah yang aku bawa kepada Eizanna.Huh! Eizanna menyuruh aku menyerahkannya sendiri kepada yang empunya.Aku akur walaupun kurang senang. Sesekali telingaku menangkap bisik-bisik sekumpulan gadis berdekatan.Rupa-rupanya mereka sedang menunggu kemunculan Emir Asyraf. Hebat ke Emir Asyraf? Tapi rasanya memang pun dia hebat.Anak Dato Maulana,lulusan luar negara lagi tu.Pasti ramai gadis yang mengintainya.

Akhirnya jejaka idaman Malaya itu muncul.Wow! Berbaju Melayu kelabu menyerlahkan ketampanannya.Badan yang sasa dan tinggi menampakkan karismanya.Silap-silap boleh cair dibuatnya.Dia melangkah mendekati aku dan Eizanna.Aku segera menyerahkan hadiah yang aku bawa kepadanya sambil mengucapkan selamat hari jadi.Aku tak pasti dia suka atau tak dengan hadiah itu.Yang penting aku dah buat apa yang sepatutnya. Beberapa orang gadis berasak-asak mendekati Emir.Geli hatiku melihat perlakuan mereka. Nampak sungguh mereka berminat dengan Emir.

Tepat jam 10.30 malam aku meminta izin untuk balik.Eizanna memujuk aku bermalam di rumah mereka.Datin Marziah turut memujukku.Aku menolak lembut dengan alasan ada kerja yang perlu aku selesaikan.Sebenarnya aku tak selesa nak bermalam di rumah orang.Itu sikap aku sejak azali lagi.

Sesuatu yang tidak aku jangka. Emir Asyraf mengajak Eizanna menemani aku balik. Sekali lagi aku menolak permintaan mereka.Tapi nampaknya Emir Asyraf Dato Maulana agak degil juga. Alasannya agak merbahaya aku balik sendirian waktu malam. Aku mengalah dan membiarkan mereka mengekoriku sehingga aku sampai ke rumah.

No comments:

Post a Comment