21 June 2012

ANTARA CINTA DAN DUSTA (7)

Licik! Zafrul Hisyam. Lelaki ini sememangnya licik.Sejak dulu hubungannya dengan mama memang agak rapat.Sebab itulah apabila pertunangan kami terputus mama lebih banyak menyalahkan aku. Hari ini dia bertandang lagi ke rumah kami.Kekadang aku tertanya-tanya juga, mengapa dia tak pernah membawa isterinya bersama. Mungkinkah dia takut aku akan mengamuk apabila melihat isterinya?

Aku capai kunci kereta dengan niat keluar rumah.Aku tak sanggup lebih lama di situ. Namun belum sempat aku melangkah keluar mama menegurku.Mama marah-marah kerana aku tidak melayan calon menantunya yang tidak kesampaian itu.Aku sedikit berkecil hati dengan cara mama. Mengapa mama seakan tidak mengerti dan memahami perasaanku.

Aku susuri Pantai Damai.Langkah diatur tanpa tujuan.Suasana di Pantai Damai agak lengang.Tidak ramai pengunjung yang bertandang.Mungkin kerana masing-masing masih sibuk menyambut Hari Raya.Deru ombak, lembut bayu menyapa gagal mendamaikan resah di hatiku.

Aku menjerit dan menjerit.Aku biarkan jeritanku bersatu dengan deru ombak.Aku sedikit lega.Itu kebiasaan aku apabila aku dilanda masalah.Aku akan menjerit sekuat-kuat hatiku untuk melepaskan resah dan tekanan yang bersarang.

Senja berlabuh.Suara azan berkumandang.Aku perlu cepat sampai ke rumah kerana tidak mahu terlewat menunaikan solat Maghrib.Aku takut kemurkaan Allah.Dan aku tidak sanggup andainya Allah berpaling dariku.Pastinya aku akan kehilangan segala-galanya tanpa keberkatan dariNYA.

Selepas menunaikan solat Isyak, aku capai laptop kesayanganku.Di dalam laptop aku inilah tersimpan seribu satu rahsia tentang aku.Belum sempat aku membaca emel yang dikirimkan oleh kawan-kawanku, mama masuk dan duduk di sebelahku dan memandangku dengan pandangan yang aneh. Sekelipan aku merenung mama.Mama hulurkan sekeping foto kepadaku.Aku terkedu.DIA! Bagaimana mama boleh terjumpa foto itu.Mama berkeras untuk mengetahui hubunganku dengan DIA. Aku tidak mampu untuk menjawab soalan-soalan mama.Sebenarnya aku pun tidak tahu bagaimana aku nak mentafsirkan hubunganku dengan DIA.Kawan?Musuh? Apa yang pasti DIA adalah sasaran dendam aku yang seterusnya.Tetapi dalam waktu yang sama aku mula merasakan kehadiran DIA adalah sebagai sahabat tempat aku luahkan segala keresahanku.

Daripada mama, akhirnya aku mengetahui bahawa Zafrul Hisyam tidak tinggal sebumbung dengan isterinya lagi.Kononnya, perkahwinan mereka adalah satu kesilapan.Hampir tergelak aku mendengarnya.Kesilapan? Kesilapan apa?Mengapa baru sekarang Zafrul merasakan perkahwinannya itu satu kesilapan? Di akhir ceritanya mama mendesak aku untuk menemui Zafrul.Tidak baik menghampakan hasrat orang.Itu kata mama.Mama..mama..cubalah untuk seketika mama melihat ke dalam diri anaknya ini yang menjadi mangsa HAMPA.Lupakah mama akan anaknya yang terlantar selama tiga bulan di hospital?Lupakah mama cadar pengantin anaknya yang bertukar menjadi kain yang setia menadah airmata anaknya setiap malam. Dan lupakah mama kerana lelaki bernama Zafrul Hisyam, anaknya menjadi seorang pendendam?Sampai hati mama lupa semuanya...

No comments:

Post a Comment