18 June 2012

ANTARA CINTA DAN DUSTA (3)


Rentetan daripada peristiwa itu, aku telah membuat percaturan yang tak ada seorang pun yang tahu. Aku bangkit dengan penampilan yang baru.Aku bukan lagi gadis berbaju kurung,tetapi aku bangkit dengan penampilan ala-ala korporat.Aku juga berkesempatan mengikuti kursus penampilan diri dan cara-cara berkomunikasi. Dengan kedudukan keluargaku,bukannya susah untukku menarik perhatian kaum Adam.Dengan kedudukan aku sebagai Pemidato Sarawak, ramai yang mengintai untuk mengenali aku lebih dekat.Maka,aku tidak meletakkan sebarang benteng untuk orang mengenali dan mendekatiku.

Percaturanku menepati perancanganku.Aku mula menjalin hubungan dengan sesiapa saja yang mendekatiku.Walaupun begitu,aku tetap memastikan aku tidak tersasar dari landasan agama.Justeru, kaum Adam yang menganggap aku sebagai teman wanita mereka ada yang bersungut kerana aku payah diajak keluar apatah lagi pada waktu malam. Aku lebih senang berhubung dengan mereka melalui telefon bimbit. Aku tak peduli kalau ada yang kurang senang dengan cara aku melayan mereka.Bagi aku,kalau mereka tak suka mereka boleh blahh..Dalam masa yang singkat aku telah melukakan hati beberapa orang kaum Adam.Aku berasa puas setiap kali aku berjaya melukakan hati mereka.Betapa kejamnya aku ketika itu.

Zahirnya, begitulah yang orang nampak tentang aku.Barangkali kaum Hawa juga jengkel dengan sikapku. Hanya satu yang orang tak tahu tentang aku. Kawan-kawanku tak tahu.Keluargaku juga tak tahu.Siangku nampak ceria tetapi kala malam, airmata menemaniku.Aku hanya mampu luahkan semua kesakitanku dia dalam diari.

Benar kata orang,biasanya naluri seorang ibu dapat mengesan setiap perkara yang dilakukan oleh anaknya.Mama mula mencurigai aku.Rupa-rupanya mama tahu aku menjalin hubungan dengan beberapa orang kaum Adam.Mama menjadi sangat risau. Sedaya upaya aku cuba menenangkan mama kerana aku tidak mahu perancanganku gagal.Aku berusaha yakinkan mama bahawa hubungan aku dengan mereka semua sebatas kawan sahaja.Oleh sebab aku tidak mahu mama risau, maka aku tidak lagi melayan kaum Adam yang ingin menjalin hubungan denganku.

Tetapi luka hatiku tidak semudah itu untuk sembuh.Dendam yang membara tidak akan padam dengan sebegitu mudah.Aku mula mengatur strategi baru.Aku jelajahi dunia maya. Setiap malam aku menjengok blog blogger Malaysia dan negara-negara lain.Aku intai apa yang dipaparkan oleh mereka.Aku baca apa yang mereka tulis untuk tatapan umum.Kebanyakan entri mereka membuat aku tersenyum sendiri.Senyumku bukan kerana aku suka dengan entri mereka tetap,i aku bagaikan nampak kehipokritan yang bertenggek pada setiap entri itu.

Suatu malam aku telah menjelajah masuk ke Blog Guru Malaysia. Aku tertarik masuk ke situ kerana aku berharap aku akan mendapat sesuatu di situ.Aku harap aku akan dapat ilmu untuk memperlengkapkan diriku sebagai guru di situ.Aku amati dan aku teliti nama-nama guru yang terpapar di situ.Tanpa berfikir panjang aku klik pada nama yang bermula dengan abjad ‘A’.

No comments:

Post a Comment