17 June 2012

ANTARA CINTA DAN DUSTA (2)

Setahun selepas kejadian itu, aku sudah kembali pulih seperti biasa.Sudah ada senyuman menghiasi bibir.Sudah ada tawa menghiasi laman waktuku.Sudah pastinya keluarga dan kawan-kawan sangat gembira melihat aku yang sudah keluar daripada penjara kelukaan.

Namun, sejauh manakah aku mampu melupakan semua kesakitan dan kelukaanku itu,hanya Allah yang lebih mengetahuinya. Orang kata Allah hanya akan menguji hamba-hambanya seusai dengan kemampuan hamba-hambanya menangani dugaan diberi.Akhirnya, aku diuji sekali lagi.Tapi kali ini berlainan situasinya.Kekentalan jiwaku diuji dengan meletakkan aku sebagai penonton kepada sandiwara kehidupan yang amat tragis.Mungkin Allah nak melihat sejauh mana aku menyimpan dendamku terhadap kaum Adam.

Aku telah menyaksikan bagaimana seorang isteri yang sedang mengandung lapan bulan ditinggalkan oleh suaminya bersama dua orang anak kecilnya. Kehidupan mereka anak-beranak amatlah daif.Maklumlah,suami pergi entah ke mana dan tanpa memberikan nafkah buat dirinya dan anak-anak.Keadaan dirinya tidak memungkinkannya untuk bekerja.Bukan mudah nak mendapat pekerjaan tanpa segulung ijazah di tangan.Apatah lagi dalam keadaan dirinya yang sarat mengandung, pastinya tak ada yang berani menggajinya. Naluri kewanitaanku amat tersentuh setiap kali anak-anaknya bertanya tentang ayah mereka.

Dia pula hanya mampu mereka-reka pelbagai cerita untuk menyedapkan hati anak-anaknya.Kononnya,siayah bekerja di tempat yang jauh untuk mendapatkan wang yang banyak.Hampir setiap hari aku dan kawanku,menjengok mereka anak-beranak dan menghulur bantuan setakat yang mampu.Aku berasa puas dan gembira kerana bantuan yang sedikit itu sekurang-kurangnya dapat mengurangkan bebannya. Pada suatu petang menjelangnya Hari Raya, aku dikejutkan dengan satu berita yang membuat airmataku menitis.Siayah yang menghilangkan diri, rupa-rupanya telah berkahwin lagi tanpa izin dan pengetahuan isterinya.

Anak-anaknya yang tidak mengerti apa-apa memberitahuku bahawa ayah mereka akan balik sekejap lagi.Justeru,mereka dua beradik duduk di luar rumah menunggu kepulangan ayah mereka.Aku lihat siibu pula bagaikan mayat hidup dengan pandangan kosong.Tiada lagi airmata bergenang di pipinya.Mungkin telah kering airmatanya yang sekian lama menemaninya sejak kepergian suaminya. Saat takbir raya berkumandang, tanpa sedar aku mengalirkan airmata.Hatiku sebak.Jiwaku luluh.

Peristiwa setahun lalu tetiba kembali bermain diingatan. Diselang-seli lagi dengan apa yang dipaparkan di depan mataku, satu perasaan yang amat menyakitkan muncul dalam ruang rasaku.Dendam dan amarah yang sekian lama menghuni kamar hati,mula membara.Sakit hatiku setiap kali mendengar anak-anak itu bertanya tentang ayah mereka yang tetap tidak muncul walaupun takbir sudah berakhir,hanya Allah yang tahu.

Sesuatu yang pasti bermain difikiranku ketika itu ialah LELAKI TETAP LELAKI..SEMUANYA SAMA...EGO DAN KEJAM.

2 comments:

  1. Jika ada perenggan dlm kisah ini, tentunya lebih mudah membaca agar terus tertarik mengikuti rentetan ceriteranya.

    ReplyDelete
  2. Memang asalnya berperenggan,tetiba bila publish perenggan hilang..hehhe...apapun thanks...

    ReplyDelete