23 November 2009

Sesalan Di Penghujung Rindu..2

"Minggu orientasi di sini tidak ada sesiapa yang akan terkecuali. Sama ada kamu anak raja, menteri, datuk atau sesiapa saja peraturannya tetap sama."
Berdesing telinga Arisya menangkap kata-kata seniornya. Bukannya dia tak suka kalau dirinya harus menerima layanan yang sama seperti pelatih yang lain. Tapi, yang dia tak suka ialah persepsi orang terhadapnya jika mereka tahu dia anak seorang yang bergelar "datuk". Kalau dapat ingin sekali Arisya memadam perkataan datuk di hadapan nama papanya.
"Arisya Datuk Hasbullah! Tampil ke hadapan,"jeritan itu mematikan lamunannya. Dengan langkah yang sedikit dipercepatkan, Arisya mendekati pelatih senior yang memanggilnya. Arisya tunduk. Dia takut bertentang mata dengan senior yang seorang ini. Sejak hari pertama Arisya sering mengintip seniornya ini yang nampak bengis dan tegas. Berdiri di hadapannya membuatnya Arisya kecut.
" Arisya! Saya nak awak kumpulkan tanda tangan 200 orang guru pelatih senior. Serahkan semua tanda tangan itu kepada saya sebelum berakhirnya minggu orientasi ini. Faham?"
"Faham,tuan!" jawab Arisya keras walaupun dalam hatinya hanya Tuhan yang tahu. Mana mungkin dia nak selesaikan tugasan itu dalam masa yang tinggal dua hari saja lagi. Tambahan pula, dia bukannya kenal dengan abang-abang dan kakak-kakak senior di situ. Namun, Arisya yang terkenal dengan ketabahannya berpendapat dalam hidup ini tidak ada masalah yang tidak dapat diselesaikan.
Hari ini, aktiviti orientasi lebih banyak ceramah daripada beberapa orang pensyarah. Sebelah petangnya pula, aktiviti gotong-royong menghijaukan kawasan maktab diadakan.
" Fariq, kenapa kau dera budak Arisya tu sampai begitu sekali? Mana mungkin dia dapat mengumpul tanda tangan sebanyak tu dalam masa dua hari?"
" Hei, kenapa pulak kau yang terasa? Kau berkenan kat dia ke?"
" Bukan itu soalnya. Tapi sebagai senior kita kena juga bertimbang rasa kepada junior kita. Barulah dia orang akan menghormati kita."
" Aku bukannya bermaksud nak menyusahkannya. Tapi aku nak menguji kemampuannya di samping membuka jalan kepadanya untuk kenal lebih ramai pelatih senior kat sini. Mengenali lebih ramai orang kat merupakan aset yang amat berguna untuknya selama dia bergelar guru pelatih di sini."Aqil mengangguk-anggukkan kepalanya sebagai petanda yang dia menerima penjelasan sahabat baiknya itu.
Sepasang mata mengintip pergerakan seorang gadis manis yang nampak begitu tabah dibuli para senior setiap kali dia cuba meminta tanda tangan mereka. Sesekali nampak merah seraut wajahnya. Mungkin dia sedang menahan sakit hatinya atau juga dia sedang cuba untuk menenangkan dirinya di dalam melangsaikan tugasannya itu.
" Arisya Datuk Hasbullah, apa balasan awak kepada saya jika saya menurunkan tanda tangan saya? Kalau awak nak, saya boleh dapatkan semua tanda tangan tu hari ini juga. Bagaimana?"
" Apa maksud...tuan?" Arisya sedikit gementar.Panggilan "tuan" adalah panggilan para pelatih baru kepada senior mereka sepanjang minggu orientasi.
" Maksud saya, Cik Arisya jadilah teman wanita saya.Setuju?" Mendengar permintaan tersebut membuat Arisya cuba mengangkat kakinya dari situ. Dia segera menarik tangan Azilla untuk mengajaknya pergi. Tetapi sepantas itu juga sepasang tangan kasar menariknya. Hampir saja Arisya terjatuh.
" Cik Arisya, awak ingat semudah itu awak nak meloloskan diri awak setelah awak memasuki
tempat saya?"
" Maafkan saya,tuan. Saya tak boleh menunaikan permintaan tuan. Jadi, rasanya saya harus segera mencari orang lain untuk menurunkan tanda tangan di sini. Maafkan saya."
" Saya nak awak mengelap kasut saya ini dengan tudung di kepala awak tu. Cepat!"
Arisya terkesima. Bagaimana mungkin dia mengelap kasut seniornya itu menggunakan tudungnya. Baginya tudung adalah antara mahkota wanita muslimah yang harus dihormati. Tambahan pula, tak mungkin dia nak memperlihatkan auratnya di hadapan para seniornya itu.
" Cepattttttt!" Bentak seniornya itu lebih keras. Dengan rasa kesal, Arisya terpaksa akur. Dia cuba membuka tudungnya perlahan.
" Tunggu!" Arisya terkejut apabila lelaki bertubuh sasa dan tinggi berdiri di hadapannya. Tambah mengejutkannya kerana lelaki itulah yang telah menderanya untuk membuat tugasan itu.
" Rizal, awak dah keterlaluan. Tindakan awak dah melanggar peraturan minggu orientasi maktab ini. Saya nak awak turunkan tanda tangan awak dan kawan-kawan awak tu sebagai denda di atas perlakuan kamu tadi. Kalau tidak, saya akan membuat laporan kepada pihak atasan."
Dengan wajah yang menampakkan sedikit marah dan gusar akhirnya Rizal terpaksa juga menurut arahan Fariq. Dia tak mahu dibawa mengadap Lembaga Disiplin Maktab. Lagipun, Fariq adalah Yang Dipertua Guru Pelatih yang amat disegani kerana kewibawaannya sebagai pemimpin.

.....bersambung....

No comments:

Post a Comment