26 February 2010

Kura-kura....untuk DIA...Azlanlin

:: Marilah kita "Berfikir Di Luar Kotak Pemikiran" ::

Sejenak mata terarah

pada Sang Kura-kura

Langkah diatur perlahan

dan perlahan sekali

lalu bertanya seorang aku

mengapa begitu?

dan aku mulai risau

risau sekali

kerna dalam langkah perlahan itu

aku yakin sungguh

tersirat seribu mungkin

berhati-hati?

atau mungkin malu diperhati

atau juga mengatur strategi

menawan sang Arnab di hadapan?

Sesekali ia mengintai

dalam pandangan bersahaja

dari balik perisainya

yang keras dan keras

dan bertanya seorang aku

mengapa begitu?

dan aku gusar sendiri

kerna aku yakin

pandangan hambarnya

terkandung ribuan persoalan

yang tak pernah terjawab

seorang aku.

Sang Kura-kura

perlukah aku mengasihanimu

bila hadirmu bersambut sepi

tanpa ada yang peduli

apatah lagi untuk merungkai

rahsia tersimpan

di balik perisaimu

gembirakah engkau?

bahagiakah hidupmu?

dan aku terkesima sendiri

bagaimana kiranya

di balik perisaimu

kau sembunyikan

lukamu nan terluka

pilumu nan terpilu

yang tak pernah dibisiki

kepada sesiapa pun jua.

>>>>>Lucu? aneh?pelik? atau aku sudah kehabisan idea untuk menulis? hehehe...Sengaja aku mencuba kreativitiku untuk mengindahkan sesuatu yang nampak tak ada maknanya...Pun semuanya berpunca daripada tebakan soalan demi soalan oleh DIA yang sering membuat letusan dalam mindaku..Itu antara kelebihan DIA...Sahabatku nan satu...


4 comments:

  1. Lucu? aneh?pelik? >>itu proses biasa ttg penilaian seorang penilai...

    ReplyDelete
  2. bukankah setiap kejadian yang diciptaNYA mempunyai alasanya sendiri.....perlahan2 bknnya berhati2 sahaja tetapi sabar...pandangan hambar bknnya duka tetapi dalam hatinya ingin diterokai...kehadirannya bukan untuk dikasihi...tetapi cukuplah sekadarnya menyedarinya....itupun dah cukup bernilai tinggi....gembira dan bahagia, terlalu subjektif...terpulang pada individu untuk mencari kebahagian dan kegembiraan dalam caranya sendiri.... :)

    ReplyDelete
  3. Yup! setuju sangat. Tapi dalam seratus orang manusia,berapa orang yang memiliki minda terkedepan dan mampu mencantikkan sesuatu yang tiada maknanya bagi orang lain?The only one i know is U...rite?

    ReplyDelete
  4. haha...sis, saya hanya manusia biasa...tapi sering mengingati diri, mengingati orang lain...bukan hanya saudara tapi sesiapa sahaja walaupun tidak pernah mengenali...setiap perkara biasa kita boleh jadikannya luar biasa dengan minda dan jiwa yang terbuka luas....dengan usaha yang luar biasa oleh orang biasa.....

    ReplyDelete