20 June 2012

Antara Cinta dan Dusta(6)

Benar seperti kata orang, semakin kita menghindarinya semakin ianya mendekati kita.Setiap kali hendak keluar rumah aku panjatkan doa agar aku tidak terserempak dengan insan-insan yang telah melukakan hatiku.Aku belum bersedia untuk menghadapinya.Tapi ketentuan Allah, kita tak mampu hendak menangkisnya.Apapun situasinya, bersedia atau tidak kena hadap juga.

Pertemuan yang singkat itu seakan merobek parut di hati. Lukaku kembali terasa peritnya.Mudahnya dia melafazkan kata maaf kepadaku. Apakah semudah itu juga aku akan memaafinya?Kalau semalam aku terserempak dengannya di kompleks membeli-belah, hari ini dia bertandang ke rumah kami.Alasannya datang berziarah.Maklumlah Hari Raya.Mama masih melayannya dengan baik sekali.Sakit hatiku melihat renungan matanya.Pedih hatiku mendengar suaranya.Ingin saja aku membalingkan gelas-gelas di atas meja kepadanya.

Ketika itu juga, aku mencapai telefon bimbitku dan menghubungi DIA. Aku tak tahu kenapa tergerak hatiku untuk menghubungi DIA. Kepada DIA aku luahkan dan ceritakan apa yang berlaku ketika itu.Seperti selalu DIA menitipkan aku pelbagai kata nasihat dan motivasi.Mama sedikit gusar dengan aku kerana ketika tetamu ada di rumah aku sibuk sembang di telefon.Alahai mama, ketahuilah anakmu ini saja nak lari daripada tetamu yang tidak diundang itu.Melihat aku yang tidak mempedulikan tetamu tidak diundang itu, mama memanggilku dan bertanya aku sedang bersembang dengan siapa.Hehehe..aku dengan spontannya menjawab, “Bakal menantu mama...,”Hehehe..kalaulah DIA tahu mau aku dicekik-cekiknya.Aku saja berkata begitu kerana sakit hatiku melihat tetamu yang tidak diundang yang entah bila baru nak balik.

Malamnya mama masuk ke bilikku.Aku tahu aku akan mendapat soalan cepumas daripada mama.Mama nak tahu lebih lanjut tentang bakal menantunya.Aku mati akal.Apa aku nak jawab.Aku sendiri pun tak tahu siapa bakal menantu mama.Pelbagai alasan aku berikan kepada mama agar dia tidak terus mendesakku dengan soalan-soalan cepumasnya.Rasa bersalah bersarang di sudut hati kerana telah membohongi mama.

Sebelum tidur ,aku mencapai diariku lalu aku catatkan semua yang berlaku pada hari itu.Hehehe..aku tersenyum sendiri melihat foto DIA dalam kad ucapan selamat Hari Rayanya kepadaku yang telah aku cetak.Dalam hatiku berbisik, “Nasib kaulah...menjadi kambing hitam aku hari ini.”

Baru saja aku nak lelapkan mata, aku mendapat panggilan telefon daripada insan yang amat aku benci. Aku tidak tahu dari mana dia mendapat nombor telefon bimbitku.Mengapa dia menelefonku?Apa tujuannya?Sungguh! Aku tidak faham. Dia merayu untuk berjumpa denganku.Ada sesuatu nak diperjelaskan!Itu menurutnya.Sakit hatiku apabila dia berkata sebegitu.Mengapa baru sekarang nak memberi penjelasan.Kenapa tidak dulu,ketika aku benar-benar inginkan penjelasannya?Tanpa memberikan kata putus aku segera memutuskan talian.Aku tarik selimut menutup wajahku.Aku cuba pejamkan mata.Aku cuba membuang jauh-jauh bayangannya dari ingatanku.Aku tak rela wajahnya bertandang ketika ini.Sedihnya, aku gagal melakukannya.Lalu seperti selalunya airmataku menitis lagi.

No comments:

Post a Comment